Sponsorluk ve Amaca Dayalı Pazarlama
Sponsorluk ve Amaca Dayalı Pazarlama
Amaca dayalı pazarlama ya da bir nedene ilişkili pazarlama, kurumun toplumsal değeri olan bir neden ya da konu ile ilgili desteğini mesajında işlemesi ve bu süre içinde satıştan elde edilen gelirin bir kısmını, söz konusu neden ya da konu ile ilgili kurum ya da kuruluşlara bağışlamasıdır. Sözgelimi, bir kuruluşun, hedef kitleye, satın aldıkları her ürünün gelirinin bir kısmını ağaçlandırma kampanyasına bağışlayacağını duyurması ve bunu bir vakıfla anlaşarak yapması; yine bir bankanın kredi kartından yapılan alışverişlerden elde edilen komisyon gelirinin bir kısmının Eğitim Gönüllüleri Vakfı’na bağışlaması, amaca dayalı pazarlama faaliyetleridir. Amaca dayalı pazarlama ve sponsorluk, kurumun toplumsal sorumluluğunu vurgulama ve imaj oluşturma amaçları için kullanılır. Ancak amaca dayalı pazarlamada, kuruma gelir getirici bir değişim söz konusudur. Kurum, hedef kitlesine mal ya da hizmetini satın aldığı takdirde bu mal ya da hizmete ödediği paranın bir kısmını eğitime, sağlığa, kültür ve sanat gibi toplumsal konulara ayıracağını söyler, vaatte bulunur ve hedef kitleden satın alma davranışı bekler. Başka bir anlatımla, tüketici, kurum gibi o mal ya da hizmeti satın alarak toplumsal sorumluluğunu yerine getirmiş olur.
Sponsorluk, amaca dayalı pazarlamanın aksine gelir getirici bir değişim amaçlanmaz. Ne yeni müşteriler yaratır ne de doğrudan ürün ya da hizmetin satışını artırır. Üstelik sponsorluk, kuruma uygulama sonrası bir gelir de bırakmaz. Oysa amaca dayalı pazarlama sonucu kurum bir gelir elde eder. Bu gelirin bir miktarını ilgili yer ve kişilere bağışlar. Temel amaç gelir elde etmektir.
Yorumlar